Czy można poprawić skuteczność wnioskowania osób depresyjnych?

Rafał Albiński , Sylwia Bedyńska

Abstract

The goal of presented study was to resolve the controversy concerning the source of cognitive deficits in depressed people engaged in tasks requiring generative reasoning. Hypotheses were based on two competing theories: Hertel’s lack-of-initiative model and Sedek and von Hecker’s empirical model. To replicate Sędek and von Hecker’s results „Linear orders” task was used as a measure of generative reasoning. Additionally, on the base of Hertel’s model, instruction in the “Linear orders” task was modified in order to support depressed participants’ cognitive initiative. In Hertel’s opinion the lack of cognitive initiative is a crucial factor when considering cognitive deficits in depression. The results of presented study show that this kind of manipulation makes depressed subjects faster, but not more accurate in the “Linear order” task, when compared to control group. Overall results show significant limitations to lack-of-initiative model.
Author Rafał Albiński (Wydział Psychologii)
Rafał Albiński,,
- Wydział Psychologii
, Sylwia Bedyńska
Sylwia Bedyńska,,
-
Journal seriesStudia Psychologiczne (eng. Psychological Studies), ISSN 0081-685X, (B 6 pkt)
Issue year2009
Vol47
No1
Pages61-68
Publication size in sheets0.5
Keywords in Polishdepresja, myślenie generatywne, model umysłowy, inicjatywa poznawcza
Abstract in PolishOpisane badanie stanowi próbę rozstrzygnięcia sporu dotyczącego źródeł deficytów poznawczych u osób depresyjnych w złożonych zadaniach poznawczych wymagających wnioskowania generatywnego. Hipotezy zostały oparte na dwóch konkurencyjnych koncepcjach: modelu braku inicjatywy poznawczej Hertel oraz modelu empirycznym Sędka i von Heckera. W celu zreplikowania wyników Sędka i von Heckera, opisujących trudności osób depresyjnych w zakresie myślenia generatywnego, wykorzystano metodę „Porządki liniowe”. Dodatkowo, na bazie koncepcji Hertel zmodyfikowano instrukcję do „Porządków liniowych” tak, by pobudzić inicjatywę poznawczą osób depresyjnych. Jej zanik, zdaniem autorki koncepcji, jest kluczowy dla wystąpienia deficytów poznawczych obserwowanych w obniżonym nastroju. Wyniki pokazują nieskuteczność takiego oddziaływania w zakresie poprawności przy jednoczesnej poprawie tempa udzielania odpowiedzi, wskazując tym samym na znaczące ograniczenia koncepcji Hertel.
Languagepl polski
File
Bedynska-i-Albinski-Czy-mozna-poprawic-skutecznosc-wnioskowania-u-osob-depresyjnych.pdf of 14-09-2015
673.43 KB
Score (nominal)6
Citation count*
Additional fields
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=1887
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=1887
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?