Temperament a reakcje na reklamy stymulujące

Alicja Grochowska

Abstract

Works of art, literature, architecture, music and advertisements can all be analysed and studied with regard to their stimulating value. Formal and semantic properties of such objects can elicit arousal. In this study the associations of Extraversion, Neuroticism and Psychoticism as conceptualised by Eysenck (and measured by EPQ-R) with response to stimulating (erotic) press advertisements were examined. Three print ads were presented to 95 students. Physiological responses (EDA amplitude, pulse frequency and respiration maximal amplitude) were registered and analysed by the computer polygraph system Lafayette LX-3000W. Cognitive assessments were reported by the participants on semantic differentials. The results showed that stimulating ads elicited stronger physiological arousal in introverts and neurotics than in extraverts and emotionally stable participants. Positive cognitive assessments of stimulating ads were observed in emotionally stable introverts, neurotic extraverts and low psychotic introverts.
Author Alicja Grochowska (Wydział Psychologii)
Alicja Grochowska,,
- Wydział Psychologii
Journal seriesRoczniki Psychologiczne, ISSN 1507-7888, (B 12 pkt)
Issue year2007
Vol2
Pages135-159
Publication size in sheets0
Keywords in Polishtemperament, emocje, reklama
Keywords in Englishtemperament, emotions, advertisement
ASJC Classification3200 General Psychology
Abstract in PolishUtwory literackie, muzyczne, plastyczne, a także reklama mogą być badane ze względu na ich wartość stymulacyjną. Zarówno formalne, jak i treściowe cechy tych dzieł mogą wywoływać pobudzenie. W niniejszym artykule badano wpływ ekstrawersji, neurotyzmu i psychotyzmu na reakcje na reklamę o zabarwieniu erotycznym, rozumianą jako stymulującą. Badani studenci (N = 95) oglądali trzy reklamy prasowe różniące się natężeniem bodźców stymulujących. Za pomocą poligrafu Lafayette LX-3000W mierzono natężenie reakcji psychofizjologicznych (tętno, amplituda EDA, amplituda oddechu) i oceny emocjonalno-poznawcze (na skalach dyferencjału semantycznego). Prezentowane reklamy wywoływały silniejsze pobudzenie fizjologiczne u introwertyków i neurotyków niż u ekstrawertyków i u osób zrównoważonych emocjonalnie. Zrównoważeni introwertycy, neurotyczni ekstrawertycy i nisko psychotyczni introwertycy wysoko oceniali reklamy silnie stymulujące.
Languagepl polski
File
Grochowska A. Temperament a reakcje na reklamy stymulujace.pdf 1.41 MB
Score (nominal)6
Publication indicators Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2015 = 0.216
Citation count*
Additional fields
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=3516
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=3516
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?