Visual versus phonological abilities in Spanish dyslexic boys and girls

Dorota Bednarek , David Saldana , Isabel Garcia

Abstract

Phonological and visual theories propose different primary deficits as part of the explanation for dyslexia. Both theories were put to test in a sample of Spanish dyslexic readers. Twenty-one dyslexic and 22 typically-developing children matched on chronological age were administered phonological discrimination and awareness tasks and coherent motion perception tasks. No differences were found between groups on the coherent motion tasks, whereas dyslexic readers were impaired relative to controls on phonological discrimination tasks. Gender differences followed the opposite pattern, with no differences on phonological tasks, and dyslexic girls performing significantly worse than dyslexic boys in coherent motion perception. These results point to the importance of phonological deficits related to speech perception in Spanish, and to possible gender differences in the neurobiological bases for dyslexia.
Autor Dorota Bednarek (Wydział Psychologii)
Dorota Bednarek
- Wydział Psychologii
, David Saldana
David Saldana
-
, Isabel Garcia
Isabel Garcia
-
Tytuł czasopisma/seriiBrain and Cognition, ISSN 0278-2626, (A 35 pkt)
Rok wydania2009
Tom70(3)
Paginacja273-278
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych0
Słowa kluczowe w języku angielskimDyslexia, Coherent motion, Phonological abilities, Gender differences
DOIDOI:10.1016/j.bandc.2009.02.010
Języken angielski
Plik
art-saldana.pdf z dnia 14-09-2015
157.79 KB
Punktacja (całkowita)24
Liczba cytowań*
Pola dodatkowe
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=7081
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=7081
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót
Potwierdzenie
Czy jesteś pewien?