Spójność grupowa i pozytywna komunikacja w zespole piłkarskim a jego poziom sportowy
Marcin Sobczyk , Joanna Janas , Adam Sobolewski , Dariusz Parzelski
Abstract
The study investigates the relation between group cohesion, positive interpersonal communication during play, and team performance. The participants of the study consisted of 59 collegiate players from 6 different indoor soccer teams that took part in the academic championships of the Warsaw area. During this tournament, the 6 teams were videotaped and, subsequently, analyzed in terms of their positive communication levels. In this study, positive communication between the players was defined as verbal and non-verbal cues exchanged by the players during play that were intended to improve their current performance (e.g., warning: “man on!”, or raising hand to get a pass). Elements of negative communication or communication coming from the bench or the coach were not counted. Additionally, each participant completed the Group Environment Questionnaire (GEQ) [1]. The performance of the 6 teams was assessed on the basis of the tournament statistics (place achieved, points gathered, and goals scored). The results of the study suggest that there might be a positive relation between a team’s group cohesion, positive communication, and performance.Author | |||||
Other language title versions | Group cohesion, communication, and performance in collegiate soccer teams | ||||
Journal series | Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, ISSN 0239-4375, (B 8 pkt) | ||||
Issue year | 2012 | ||||
Vol | tom 37 | ||||
Pages | 93-102 | ||||
Publication size in sheets | 0.3 | ||||
Keywords in English | group cohesion, communication, performance | ||||
Abstract in Polish | Niniejsze badanie skupia się na rozpoznaniu zależności pomiędzy spójnością grupową zespołu, pozytywną komunikacją interpersonalną w czasie gry, oraz jego poziomem sportowym. Uczestnikami badania było 59 akademickich zawodników piłki nożnej halowej z sześciu różnych drużyn uczestniczących w Akademickich Mistrzostwach Warszawy i Województwa Mazowieckiego. W czasie tego turnieju, mecze wszystkich sześciu drużyn zostały nagrane, a następnie przeanalizowane pod kątem występowania pozytywnej komunikacji. W badaniu tym, pozytywna komunikacja zdefiniowana została, jako werbalne i niewerbalne sygnały wysyłane między grającymi zawodnikami tej samej drużyny, służące poprawie ich działania na parkiecie (np. okrzyk „plecy!”, czy podniesienie ręki w celu otrzymania podania). Negatywne elementy komunikacji oraz sygnały dochodzące z ławki rezerwowych lub od trenera nie były brane pod uwagę. Dodatkowo, wszyscy uczestnicy badania wypełnili Kwestionariusz Środowiska Grupowego [1]. Poziom sportowy sześciu drużyn określany był na podstawie statystyk turniejowych (miejsce w turnieju, ilość zdobytych punktów, oraz ilość zdobytych bramek). Wyniki niniejszego badania sugerują możliwy pozytywny związek pomiędzy spójnością grupową zespołu, ilością wymienianych komunikatów, oraz jego poziomem sportowym. | ||||
URL | http://www.awf.wroc.pl/files_mce/INNE%20JEDNOSTKI/Rozprawy%20Naukowe/2012/rozprawy_naukowe_37.pdf | ||||
Language | pl polski | ||||
File |
| ||||
Score (nominal) | 2 | ||||
Citation count* | |||||
Additional fields | |||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=8802 | ||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=8802 |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back