Spójność grupowa i pozytywna komunikacja w zespole piłkarskim a jego poziom sportowy

Marcin Sobczyk , Joanna Janas , Adam Sobolewski , Dariusz Parzelski

Abstract

The study investigates the relation between group cohesion, positive interpersonal communication during play, and team performance. The participants of the study consisted of 59 collegiate players from 6 different indoor soccer teams that took part in the academic championships of the Warsaw area. During this tournament, the 6 teams were videotaped and, subsequently, analyzed in terms of their positive communication levels. In this study, positive communication between the players was defined as verbal and non-verbal cues exchanged by the players during play that were intended to improve their current performance (e.g., warning: “man on!”, or raising hand to get a pass). Elements of negative communication or communication coming from the bench or the coach were not counted. Additionally, each participant completed the Group Environment Questionnaire (GEQ) [1]. The performance of the 6 teams was assessed on the basis of the tournament statistics (place achieved, points gathered, and goals scored). The results of the study suggest that there might be a positive relation between a team’s group cohesion, positive communication, and performance.
Author Marcin Sobczyk
Marcin Sobczyk,,
-
, Joanna Janas
Joanna Janas ,,
-
, Adam Sobolewski (Wydział Psychologii)
Adam Sobolewski,,
- Wydział Psychologii
, Dariusz Parzelski (Wydział Psychologii)
Dariusz Parzelski,,
- Wydział Psychologii
Other language title versionsGroup cohesion, communication, and performance in collegiate soccer teams
Journal seriesRozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, ISSN 0239-4375, (B 8 pkt)
Issue year2012
Voltom 37
Pages93-102
Publication size in sheets0.3
Keywords in English group cohesion, communication, performance
Abstract in PolishNiniejsze badanie skupia się na rozpoznaniu zależności pomiędzy spójnością grupową zespołu, pozytywną komunikacją interpersonalną w czasie gry, oraz jego poziomem sportowym. Uczestnikami badania było 59 akademickich zawodników piłki nożnej halowej z sześciu różnych drużyn uczestniczących w Akademickich Mistrzostwach Warszawy i Województwa Mazowieckiego. W czasie tego turnieju, mecze wszystkich sześciu drużyn zostały nagrane, a następnie przeanalizowane pod kątem występowania pozytywnej komunikacji. W badaniu tym, pozytywna komunikacja zdefiniowana została, jako werbalne i niewerbalne sygnały wysyłane między grającymi zawodnikami tej samej drużyny, służące poprawie ich działania na parkiecie (np. okrzyk „plecy!”, czy podniesienie ręki w celu otrzymania podania). Negatywne elementy komunikacji oraz sygnały dochodzące z ławki rezerwowych lub od trenera nie były brane pod uwagę. Dodatkowo, wszyscy uczestnicy badania wypełnili Kwestionariusz Środowiska Grupowego [1]. Poziom sportowy sześciu drużyn określany był na podstawie statystyk turniejowych (miejsce w turnieju, ilość zdobytych punktów, oraz ilość zdobytych bramek). Wyniki niniejszego badania sugerują możliwy pozytywny związek pomiędzy spójnością grupową zespołu, ilością wymienianych komunikatów, oraz jego poziomem sportowym.
URL http://www.awf.wroc.pl/files_mce/INNE%20JEDNOSTKI/Rozprawy%20Naukowe/2012/rozprawy_naukowe_37.pdf
Languagepl polski
File
Spojnosc-grupowa-nadbitka.pdf of 14-09-2015
426.57 KB
Score (nominal)2
Citation count*
Additional fields
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=8802
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=8802
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?