Wpływ ograniczenia zasobów poznawczych na podejmowanie decyzji w zadaniu uczenia się sztucznych gramatyk
Agnieszka Popławska , Marta Roczniewska , Radosław Sterczyński
Abstract
The aim of the presented studies was to verify whether few existing implicit rules can compete for resources responsible for their functioning. Previous studies did not introduce such rivalry on the unconscious level. Two experiments were conducted using dual task in AGL paradigm. The competing rule was introduced using different senses: for Study 1 it involved visual stimuli, for Study 2 - haptic stimuli. The results of the two experiments indicate that the presence of the concurrent rule does not impair effectiveness of subjects, but it affects decision-making strategies. It turned out that two on-going implicit processes compete for resources, which leads to more confirmatory strategy. The effect was observed regardless of the sensory channel of the second rule. It may mean that implicit processes share a common, non-specific pool of cognitive resources.Author | |||||||||
Journal series | Studia Psychologiczne (eng. Psychological Studies), ISSN 0081-685X, (B 10 pkt) | ||||||||
Issue year | 2014 | ||||||||
Vol | 52 | ||||||||
No | 1 | ||||||||
Pages | 33-46 | ||||||||
Publication size in sheets | 0.65 | ||||||||
Abstract in Polish | Celem prezentowanych badań było określenie, czy kilka funkcjonujących w tym samym czasie procesów utajonych, może rywalizować ze sobą o zasoby poznawcze. W dotychczasowych badaniach nie wprowadzano rywalizacji na poziomie nieświadomym w zadaniu uczenia się sztucznych gramatyk Przeprowadzono dwa eksperymenty w paradygmacie uczenia się sztucznych gramatyk, w warunkach wprowadzania dodatkowej, utajonej reguły. W eksperymencie pierwszym, w celu określenia zależności uczenia się utajonego od puli zasobów poznawczych, wprowadzono rywalizującą regułę, działając na zmysł wzroku. W kolejnym badaniu druga reguła związana była ze zmysłem dotyku. Wyniki obu eksperymentów wskazują, że obecność równoległej reguły nie zaburza efektywności funkcjonowania podmiotu, natomiast wpływa na stosowaną przez niego strategię działania. Okazuje się, iż dwa, dziejące się w tym samym czasie procesy utajone, rywalizują ze sobą o zasoby poznawcze, co przejawia się w zmianie strategii udzielania odpowiedzi przez osoby badane w stronę strategii konfirmacyjnej. Efekt taki został zaobserwowany zarówno w warunku, kiedy druga reguła działała na zmysł wzroku, jak i w warunku, kiedy oddziaływanie to związane było ze zmysłem dotyku. Oznacza to także, że procesy utajone korzystają ze wspólnej, niespecyficznej puli zasobów poznawczych. | ||||||||
DOI | DOI:10.2478/v10167-010-0076-3 | ||||||||
Language | pl polski | ||||||||
File |
| ||||||||
Score (nominal) | 10 | ||||||||
Citation count* | |||||||||
Additional fields | |||||||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=8994 | ||||||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=8994 | ||||||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=14858 | ||||||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=14858 |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back