Psychologically based, anti-prejudice educational intervention–project
Katarzyna Popiołek , Małgorzata Wójcik
Abstract
The presented study explores the possibility of creating and implementing educational program which would reduce intergroup bias in realistic high school setting. The project was based on the assumption that there is the need of easily applicable, anti-prejudice intervention, which would be appropriate to introduce into foreign language course books, would be universal in terms of changing negative attitudes and would meet all methodological requirements of language lessons. Crossed categorization and the common ingroup identity model were used as theoretical basis for 30 English lesson scenarios on B2 level (upper-intermediate). It was shown that after the intervention there was a significant change in the students’ attitude toward the outgroup and the outgroup members. The implications of these findings are discussed.Author | |||||
Journal series | Polish Psychological Bulletin, ISSN 0079-2993, e-ISSN 1641-7844, (B 15 pkt) | ||||
Issue year | 2012 | ||||
Vol | 43 | ||||
No | 4 | ||||
Pages | 223-232 | ||||
Publication size in sheets | 0.5 | ||||
Keywords in English | stereotypes; prejudice; categorization; identity; ingroup; outgroup | ||||
ASJC Classification | |||||
Abstract in Polish | Przedstawiona badania sprawdzają możliwość stworzenia i zastosowania programu edukacyjnego, który ma za zadanie zmniejszenie uprzedzeń międzygrupowych. Program został przeprowadzony podczas zajęć języka angielskiego w szkole średniej i składał się z 30 scenariuszy lekcji na poziomie B2. Założeniem programu było wywołanie uogólnionej zmiany w stosunku do członka grupy obcej oraz łatwość przeprowadzenia i brak konieczności dodatkowego szkolenia kadr. Teoretyczne podstawy programu stanowiły: teoria skrzyżowanych kategoryzacji grupowych oraz model wspólnej tożsamości grupowej. W artykule przedstawione są zarówno wyniki badań jak i możliwość szerszego zastosowania. | ||||
DOI | DOI:10.2478/v10059-012-0025-2 | ||||
URL | http://www.degruyter.com/view/j/ppb.2012.43.issue-4/v10059-012-0025-2/v10059-012-0025-2.xml?format=INT | ||||
Language | en angielski | ||||
File |
| ||||
Score (nominal) | 0 | ||||
Publication indicators | : 2012 = 0.257 | ||||
Citation count* | 4 (2021-01-10) | ||||
Additional fields | |||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=10157 | ||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=10157 | ||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=11371 | ||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=11371 |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back