Science and pseudoscience in the treatment of autism
Monika Suchowierska , Gary Novak
Abstract
Terms such as “evidence-based practice” or “best practices” reflect a very important aspect of clinical work, as they point to science as means for evaluating treatment effectiveness. Unfortunately, in the area of developmental disabilities dubious and pseudoscientific interventions are all too prevailing. In the present article, we describe premises of the scientific method and contrast it with pseudoscience, list the reasons for popularity of unsubstantiated claims in autism treatment, summarize the results of a recent report on practice guidelines prepared by the National Autism Center, and offer recommendations for practitioners who may come in contact with parents of children with developmental disabilities. Key words: autism, developmental disabilities, science, pseudoscience, evidence-based treatmentAutor | |||||||||
Inne wersje tytułu | Nauka i pseudonauka w terapii autyzmu | ||||||||
Tytuł czasopisma/serii | Postępy Nauk Medycznych, ISSN 0860-6196, (B 8 pkt) | ||||||||
Rok wydania | 2013 | ||||||||
Tom | 26 | ||||||||
Nr | 1 | ||||||||
Paginacja | 45-50 | ||||||||
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych | 0.5 | ||||||||
Słowa kluczowe w języku polskim | autyzm, zaburzenia rozwoju, nauka, pseudonauka, metody oparte na dowodach | ||||||||
Słowa kluczowe w języku angielskim | autism, developmental disabilities, science, pseudoscience, evidence-based treatment | ||||||||
Streszczenie w języku polskim | Pojęcia takie jak “metody oparte na dowodach” lub “empirycznie udowodnione metody” odnoszą się do ważnego aspektu pracy klinicznej - mówią one o znaczeniu nauki w ocenianiu efektywności danego oddziaływania. Niestety, jeśli chodzi o terapię zaburzeń rozwoju, to często niesprawdzone, lub wręcz szarlatańskie, techniki są wykorzystywane do pracy z dziećmi. W obecnym artykule autorzy omówią założenia metody naukowej i skontrastują ją z pseudonauką, wymienią powody, dla których rodzice dzieci z autyzmem skłaniają się ku eksperymentalnym oddziaływaniom, streszczą wyniki najnowszego raportu dotyczącego praktyki klinicznej opracowanego przez Narodowe Centrum Autyzmu w USA oraz zaproponują kilka wytycznych dla profesjonalistów mogących mieć do czynienia z rodzicami dzieci o zaburzonym rozwoju. Słowa kluczowe: autyzm, zaburzenia rozwoju, nauka, pseudonauka, metody oparte na dowodach | ||||||||
URL | http://www.pnmedycznych.pl/wp-content/uploads/2014/08/pnm_2013_045-050.pdf | ||||||||
Język | en angielski | ||||||||
Plik |
| ||||||||
Punktacja (całkowita) | 8 | ||||||||
Liczba cytowań* | |||||||||
Pola dodatkowe | |||||||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=11863 | ||||||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=11863 |
* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót