Uprzedzenia polsko-rosyjskie a emocje polskich kibiców w trakcie Euro 2012

Paweł Boski , Ina Wilczewska

Abstract

This paper presents results of a three-wave study conducted during Euro 2012 championships on the sample of Polish football fans (n > 700). The focus was on emotions associated with performance of the Polish team. These emotions were analyzed and measured in a temporal order as anticipatory excitation, emotions experienced during the game, and in regard to the post-game results. We have proposed a three-partite structure of sport-related emotions: intrinsic, ingroup identity and inter-group feelings. The latter was relevant with respect to the Poland vs. Russia game. We assumed that Polish-Russian prejudices should affect the anticipatory excitement before the match and, next, the outcome-related feelings. The study was run through the Internet, immediately after each of the three games (with Greece, Russia, and the Czech Republic) played by the Polish team in the group phase of the tournament. Collected were measures concerning the just ended game and those anticipated in few days ahead, as well as those concerning representation of bilateral relations, and attitudes towards Russia. The findings confirmed the central hypothesis. Initial measures of russophobia affected the level of anticipatory excitation before the game, which in turn regulated the intensity of outcome-related emotions: defeat and victory (reported as counterfactual events). Russophobia also predicted the level of defeat-related emotions. Finally, russophobia did not predict the draw-related emotions. Draw was the real outcome of the game, and the level of satisfaction with this score depended on positive evaluation of the championships organization and its opening. Contrary to emotional seizure following victory or loss, draw released emotional restraint and self-control. The same profile manifested itself in coping with the final defeat of the national team in its game against the Czech Republic. To sum up, intergroup prejudice affected sport emotions, yet this relationship was restricted by the outcome of the game and depended on the category of opponent.
Author Paweł Boski (Wydział Psychologii)
Paweł Boski,,
- Wydział Psychologii
, Ina Wilczewska
Ina Wilczewska,,
-
Other language title versionsPolish-Russian prejudice and emotions among Polish football fans during Euro 2012
wersja angielska
Journal seriesPsychologia Społeczna, ISSN 1896-1800, (B 13 pkt)
Issue year2014
Vol9
No3 (30)
Pages258-284
Publication size in sheets1.3
Keywords in Polishstosunki polsko-rosyjskie, uprzedzenia (rusofobia), transfer pobudzenia, emocje sportowe, Euro 2012
Keywords in EnglishPolish-Russian intergroup relations, prejudices (russophobia), excitation transfer theory, sportrelated emotions, football Euro 2012
Abstract in PolishArtykuł przedstawia wyniki panelowego (trzykrotnego) badania przeprowadzonego w związku z i w trakcie Euro 2012 na próbie polskich kibiców (N > 700 osób). Problematyka badań koncentrowała się na wzajemnych relacjach między orientacjami politycznymi (w stosunku do Rosji) a emocjami związanymi z meczem polskiej drużyny przeciw reprezentacji tego kraju. Kontekst teoretyczny został zapożyczony z prac Dolfa Zillmanna, znanych jako model transferu pobudzenia. Zakładano, że uprzedzenia polsko-rosyjskie wpłyną na stopień pobudzenia antycypacyjnego przed tym meczem a następnie, w drugim pomiarze, uzależnione będą od wyniku samego spotkania sportowego. Testowanie takich hipotez wymagało ponawianych pomiarów tych samych lub zbliżonych zmiennych, a także rozpatrywania emocji w przebiegu czasowym: od antycypowanych, przez aktualne w związku z przebiegiem i wynikiem meczu oraz w reminiscencji. Ponadto dokonano dystynkcji między emocjami immanentnie sportowymi oraz tymi, które mają charakter tożsamo- ściowy i związane są z drużyną określonego przeciwnika drużyny narodowej. Badanie prowadzone było drogą internetową bezpośrednio po każdym z trzech meczów reprezentacji Polski (z Grecją, Rosją i Czechami), w dniach 8–20 czerwca 2012. Uczestnicy wypełniali skale związane z czekającym i rozegranym meczem drużyny narodowej, jak również oceniali przygotowanie Polski jako gospodarza turnieju. Dwukrotnie mierzone były postawy wobec Rosji. Uwzględniono również preferencje polityczne badanych. Wyniki potwierdziły centralną hipotezę pracy. Rusofobia wpływa na pobudzenie antycypacyjne przed meczem Polska–Rosja, które z kolei reguluje intensywność przeżywanych emocji związanych z kontrfaktualnymi wynikami tego spotkania: zwycięstwem i porażką. Sama rusofobia wpływa również na doświadczenie emocjonalne wyobrażonej porażki. Emocje związane z tymi wyobrażonymi rezultatami wpływają zaś na poziom rusofobii pomeczowej, podnosząc go. Rusofobia nie wpływa natomiast na emocje doświadczane w warunkach rzeczywistego rezultatu meczu, czyli remisu, który wyzwala pomeczową rusofilię. Emocje związane z wyobrażonym i z realnym wynikiem meczu z Rosją są predyktorami radzenia sobie z porażką w meczu z Czechami, jednak bez udziału komponentów rusofobii lub rusofili.
DOIDOI:10.7366/1896180020143001
URL http://www.spoleczna.psychologia.pl/28_16_p.php
Languagepl polski
File
Uprzedzenia-EURO-2012.pdf of 14-09-2015
536.71 KB
Additional file
Scan_osw_boski.pdf 682.75 KB
Score (nominal)13
Citation count*
Additional fields
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=17253
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=17253
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?