O systemie kształcenia ustawicznego psychologów diagnostów w Polsce

Maja Filipiak , Monika Tarnowska , Bartosz Zalewski , Władysław Jacek Paluchowski

Abstract

The article is an invitation to a discussion on creating a continuing education system in the field of psychological assessment in Poland. This kind of learning is recommended in numerous documents relating to assessment practice, including the rules of obtaining EuroPsy – the European Certificate in Psychology. There is no coherent and commonly accessible system of learning and verifying assessment competencies in Poland. A degree in psychology alone is enough to be allowed to use all the assessment tools available. Research on the education of psychologists suggests that continuing education combined with clinical practice is the best way of developing assessment competencies. In this context, the article addresses a number of problems – and questions derived from them – that focus on the task oforganizing such a system in Poland.
Author Maja Filipiak (Wydział Psychologii)
Maja Filipiak,,
- Wydział Psychologii
, Monika Tarnowska (Wydział Psychologii)
Monika Tarnowska,,
- Wydział Psychologii
, Bartosz Zalewski (Wydział Psychologii)
Bartosz Zalewski,,
- Wydział Psychologii
, Władysław Jacek Paluchowski
Władysław Jacek Paluchowski,,
-
Other language title versionsON THE SYSTEM OF CONTINUING EDUCATION IN PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT IN POLAND
wersja angielska
Journal seriesRoczniki Psychologiczne, ISSN 1507-7888, (B 12 pkt)
Issue year2015
Vol18
No2
Pages157-169
Publication size in sheets0.6
Keywords in Polishkształcenie ustawiczne, diagnoza psychologiczna, kompetencje diagnostyczne
Keywords in Englishpsychological assessment, clinical assessment, assessment competencies, continuing education
ASJC Classification3200 General Psychology
Abstract in PolishArtykuł jest zaproszeniem do dyskusji dotyczącej stworzenia w Polsce systemu ustawicznego kształcenia w diagnozie psychologicznej. Postulat takiego kształcenia zawarty jest w szeregu dokumentów regulujących praktykędiagnostyczną, w tym w zasadach otrzymywania Europejskiego Dyplomu Psychologa (EuroPsy). W Polsce natomiast brakuje odpowiedniego spójnego i powszechnego systemu kształcenia i weryfikowania kompetencji diagnostycznych, obecnie samo ukończenie studiów psychologicznych jest wystarczające, by móc korzystaćze wszystkich dostępnych narzędzi diagnostycznych. Badania nad kształceniem psychologów sugerują, że edukacja ustawiczna wraz z nabywaniem doświadczenia jest najlepsządrogąrozwoju kompetencji diagnostycznych psychologa. W tym kontekście w artykule zarysowanych jest szereg kwestii – oraz wyprowadzonych z nich pytań– dotyczących organizacji takiego systemu w Polsce.
URL http://www.kul.pl/in-press,15947.html
Languagepl polski , en angielski
File
Roczniki-Psychologiczne-2015-2-1-.pdf of 14-09-2015
583.82 KB
O systemie kształcenia ustawicznego psychologów diagnostów w Polsce_1str.pdf of 20-10-2015
27.46 KB
Additional file
2017-03-13-12-18-47-321 (9).pdf 28.14 KB
Score (nominal)12
Publication indicators Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2015 = 0.216
Citation count*
Additional fields
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=17637
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=17637
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=18139
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=18139
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?