O systemie kształcenia ustawicznego psychologów diagnostów w Polsce
Maja Filipiak , Monika Tarnowska , Bartosz Zalewski , Władysław Jacek Paluchowski
Abstract
The article is an invitation to a discussion on creating a continuing education system in the field of psychological assessment in Poland. This kind of learning is recommended in numerous documents relating to assessment practice, including the rules of obtaining EuroPsy – the European Certificate in Psychology. There is no coherent and commonly accessible system of learning and verifying assessment competencies in Poland. A degree in psychology alone is enough to be allowed to use all the assessment tools available. Research on the education of psychologists suggests that continuing education combined with clinical practice is the best way of developing assessment competencies. In this context, the article addresses a number of problems – and questions derived from them – that focus on the task oforganizing such a system in Poland.Author | |||||||||
Other language title versions | ON THE SYSTEM OF CONTINUING EDUCATION IN PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT IN POLAND wersja angielska | ||||||||
Journal series | Roczniki Psychologiczne, ISSN 1507-7888, (B 12 pkt) | ||||||||
Issue year | 2015 | ||||||||
Vol | 18 | ||||||||
No | 2 | ||||||||
Pages | 157-169 | ||||||||
Publication size in sheets | 0.6 | ||||||||
Keywords in Polish | kształcenie ustawiczne, diagnoza psychologiczna, kompetencje diagnostyczne | ||||||||
Keywords in English | psychological assessment, clinical assessment, assessment competencies, continuing education | ||||||||
ASJC Classification | |||||||||
Abstract in Polish | Artykuł jest zaproszeniem do dyskusji dotyczącej stworzenia w Polsce systemu ustawicznego kształcenia w diagnozie psychologicznej. Postulat takiego kształcenia zawarty jest w szeregu dokumentów regulujących praktykędiagnostyczną, w tym w zasadach otrzymywania Europejskiego Dyplomu Psychologa (EuroPsy). W Polsce natomiast brakuje odpowiedniego spójnego i powszechnego systemu kształcenia i weryfikowania kompetencji diagnostycznych, obecnie samo ukończenie studiów psychologicznych jest wystarczające, by móc korzystaćze wszystkich dostępnych narzędzi diagnostycznych. Badania nad kształceniem psychologów sugerują, że edukacja ustawiczna wraz z nabywaniem doświadczenia jest najlepsządrogąrozwoju kompetencji diagnostycznych psychologa. W tym kontekście w artykule zarysowanych jest szereg kwestii – oraz wyprowadzonych z nich pytań– dotyczących organizacji takiego systemu w Polsce. | ||||||||
URL | http://www.kul.pl/in-press,15947.html | ||||||||
Language | pl polski , en angielski | ||||||||
File |
| ||||||||
Additional file |
| ||||||||
Score (nominal) | 12 | ||||||||
Publication indicators | : 2015 = 0.216 | ||||||||
Citation count* | |||||||||
Additional fields | |||||||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=17637 | ||||||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=17637 | ||||||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=18139 | ||||||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=18139 |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back