Zapobieganie wykluczeniu rówieśniczemu w gimnazjum
Małgorzata Wójcik , Anna Hełka , Beata Kozak , Marta Błońska , Anna Garbaciuk , Małgorzata Małczak
Abstract
Artykuł przedstawia opis projektu interwencji edukacyjnej mającej zapobiegać zjawisku wykluczenia rówieśniczego, które pojawia się w pierwszych tygodniach nauki w gimnazjum. Uzasadniono potrzebę stworzenia takiej interwencji na podstawie doniesień badawczych świadczących o nasilaniu się problemu wykluczenia rówieśniczego w polskich gimnazjach. Opisano założenia i etapy realizacji projektu. W ramach eksploracyjnego badania jakościowego przeprowadzonego z udziałem uczniów i nauczycieli gimnazjów potwierdzono istotny wpływ atmosfery w klasie na funkcjonowanie uczniów i nauczycieli w szkole i poza nią oraz określono cechy uczniów najbardziej narażonych na wykluczenie rówieśnicze. Stwierdzono też, że uczniowie pomimo wiedzy o konsekwencjach zachowań wykluczających, bagatelizują skutki własnych zachowań tego typu. Przedstawiono wyniki ewaluacji wstępnej potwierdzającej skuteczność programu. Słowa kluczowe: psychologia społeczna i edukacyjna, przemoc szkolna w gimnazjum, wykluczenie rówieśnicze.Author | |||||||||||||||||
Journal series | Edukacja, ISSN 0239-6858, (B 12 pkt) | ||||||||||||||||
Issue year | 2015 | ||||||||||||||||
Vol | 3 | ||||||||||||||||
No | 134 | ||||||||||||||||
Pages | 123-140 | ||||||||||||||||
Publication size in sheets | 0.85 | ||||||||||||||||
Language | pl polski | ||||||||||||||||
File |
| ||||||||||||||||
Score (nominal) | 12 | ||||||||||||||||
Citation count* | 10 (2021-01-22) | ||||||||||||||||
Additional fields | |||||||||||||||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=17810 | ||||||||||||||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=17810 |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back