Narracje osób z zespołem Aspergera z perspektywy terapeutycznej
Anna Waligórska , Agnieszka Siedler , Michał Waligórski
Abstract
Zaburzenia ze spektrum autyzmu wiążą się z deficytami twórczych i narracyjnych aspektów funkcji poznawczych – szczególnie zdolności do tworzenia rozwiniętych wypowiedzi oraz do uwzględnienia wewnętrznej perspektywy bohatera. Niektóre cechy myślenia osób z zaburzeniami typu autystycznego (koncentracja na detalach, upodobanie do kategoryzowania i klasyfikowania faktów) wskazują na preferencję kategorialnego typu myślenia nad myśleniem narracyjnym. Obserwacje kliniczne sugerują jednak, że w przypadku Zespołu Aspergera (zaburzenia ze spektrum autyzmu powiązanego z dobrym funkcjonowaniem poznawczym) istnieją widoczne różnice indywidualne w zakresie kompetencji narracyjnej. Przedstawione poniżej dwa badania miały za zadanie określić, czy styl poznawczy w tym wypadku może wpłynąć na jakość funkcjonowania, oraz czy kompetencja narracyjna wiąże się z innymi aspektami życia osób z Zespołem Aspergera (ZA), w tym z funkcjonowaniem poznawczym, motywacją do działania i samooceną.Wyniki
pierwszego badania na 29 osobach z ZA wskazują, że istnieje wśród nich grupa
podejmująca spontaniczną aktywność narracyjną, która ujawnia także narracyjne
preferencje oraz w pełniejszy sposób odtwarza prezentowane treści.
Celem drugiego badania
na 30 osobach z ZA w schemacie różnicowym z powtarzanymi pomiarami było
określenie wpływu rozwoju kompetencji narracyjnej (stymulowanej poprzez 8-tygodniowy
trening narracyjny) na motywację oraz samoocenę. Zgodnie z założeniami w końcowym
pomiarze osoby z grupy poddanej manipulacji uzyskały wyższe wyniki na dwóch z
trzech podskal Skali Kontroli Działania Kuhla – podskali orientacji na
działanie po doznanym niepowodzeniu oraz w sytuacjach podejmowania decyzji.
Trening narracyjny nie miał natomiast wpływu na samoocenę.
Author | |||||||||||||||||
Pages | 301-326 | ||||||||||||||||
Publication size in sheets | 0 | ||||||||||||||||
Book | Dryll Elżbieta, Cierpka Anna (eds.): Psychologia narracyjna: Tożsamość, dialogowość, pogranicza, 2011, ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury | ||||||||||||||||
Language | pl polski | ||||||||||||||||
File |
| ||||||||||||||||
Score (nominal) | 4 | ||||||||||||||||
Citation count* | |||||||||||||||||
Additional fields | |||||||||||||||||
Dorobek Naukowy - Preview URL | http://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=4797 | ||||||||||||||||
Dorobek Naukowy - Approve URL | http://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=4797 |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back