Czy zdolności gwarantują sukces szkolny? Wpływ stereotypów płciowych na osiągnięcia uczniów zdolnych

Sylwia Bedyńska , Joanna Dreszer

Abstract

Bezradność intelektualna to niekorzystny stan cechujący się zanikiem motywacji wewnętrznej i pozytywnych emocji oraz negatywnymi emocjami. Celem zaprezentowanych badań było sprawdzenie czy bezradność intelektualna ujawni się również wśród uczniów szczególnie zdolnych intelektualnie. Przeprowadzone analizy wykazały istotne różnice między dziewczętami i chłopcami w zakresie: oceny ważności matematyki, samooceny własnych zdolności matematycznych oraz poziomu motywacji wewnętrznej. U dziewcząt ważnym korelatem poczucia identyfikacji z matematyką była j ocena poczucia zagrożenia psychologicznego na lekcjach matematyki. Uzyskane wyniki badań nad bezradnością intelektualną zostały zinterpretowane w kontekście koncepcji zagrożenia stereotypem. Zaprezentowane zostały także dalsze kierunki badań zmierzających do integracji tych dwóch obszarów teoretycznych. 
Author Sylwia Bedyńska (Wydział Psychologii)
Sylwia Bedyńska,,
- Wydział Psychologii
, Joanna Dreszer
Joanna Dreszer,,
-
Pages39-52
Book Limont Wiesława, Cieślikowska Joanna, Dreszer Joanna (eds.): Zdolności. Talent. Twórczość. , vol. I, 2008, WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU MIKOŁAJA KOPERNIKA
Languagepl polski
File
Bedynska-Dreszer2008.pdf of 14-09-2015
231.62 KB
Score (nominal)3
Citation count*
Additional fields
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=6231
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=6231
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?