Rozwój rysunkowy dzieci z autyzmem - niezwykły czy typowy?

Anna Waligórska , Magdalena Kulągowska

Abstract

Badania nad rozwojem rysunkowym w autyzmie przez długi czas koncentrowały się na niezwykłych zdolnościach dotkniętych nim osób. Poszukiwano cech ekspresji plastycznej typowej dla autyzmu, wyrażającej związane z nim trudności natury społecznej. Współczesne badania wskazują jednak, że osoby z autyzmem ujawniają w rysunkach głównie elementy swojego stylu poznawczego, oraz indywidualny styl tworzenia, natomiast przebieg rozwoju plastycznego odpowiada ich wiekowi rozwojowemu. Przeprowadzone badanie miało na celu porównanie plastycznych i treściowych cech rysunków dzieci z autyzmem oraz dzieci zdrowych dobranych pod kątem płci i wieku rozwojowego, bądź biologicznego (N=45). Wyniki ujawniły różnice tylko między wytworami dzieci z autyzmem a pracami ich biologicznych rówieśników. Wskazuje to, że etap rozwojowy, a nie obecność zaburzenia, stanowi kluczowy czynnik różnicowania rozwoju rysunkowego.      
Author Anna Waligórska (Wydział Psychologii)
Anna Waligórska,,
- Wydział Psychologii
, Magdalena Kulągowska
Magdalena Kulągowska,,
-
Pages149-172
Publication size in sheets0
Book Kocki Janusz, Kiciński Andrzej (eds.): Człowiek i autyzm, 2010, Polihymnia, Polska Akademia Nauk oddział w Lublinie
Languagepl polski
File
rozwoj-1.jpg of 14-09-2015
230.68 KB
rozwoj-2.jpg of 14-09-2015
534.08 KB
rozwoj-3.jpg of 14-09-2015
868.19 KB
Score (nominal)4
Citation count*
Additional fields
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=6389
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=6389
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?