Różnice pomiędzy oceną zachowania dziecka wychowującego się w placówce opiekuńczo-wychowawczej jako instytucji pieczy zastępczej a dziecka wychowywanego w rodzinie
Małgorzata Gamian-Wilk , Kamila Madeja-Bien , Sylwia Domagała-Jędrzejewska
Abstract
Nowadays, when family ties are more and more relaxed, and the relationships between family members are not strong, the value of the context of the family’s origin should not be significant in its assessment. However, many times we hear about unequal and even stigmatizing treatment of people due to this factor. This is not just the case of adults, but also of children. The way of perceiving another human being through such prism can cause long-lasting consequences, resulting even in social exclusion. The text reports the results of research conducted among 130 people (including 30 teachers), whose aim was to check the perception of pupils from care and educational institutions. It was shown that it was only the teachers who stigmatized a child’s behaviour, if it was a charge of the foster care institution, compared to the same behaviour of the child raised in a family.Author | |||||
Journal series | Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, ISSN 1505-8808, (C 10 pkt) | ||||
Issue year | 2018 | ||||
Vol | 21 | ||||
No | 4 | ||||
Pages | 99-112 | ||||
Publication size in sheets | 0.65 | ||||
Keywords in Polish | stygmatyzacja, stereotypy, efekt Rosenthala, efekt Pigmaliona | ||||
Keywords in English | stigmatization, stereotypes, Rosenthal effect, Pygmalion effect | ||||
Abstract in Polish | Współcześnie, kiedy więzy rodzinne są coraz bardziej rozluźniane, a relacje pomiędzy członkami rodzin nie są silne, wartość kontekstu pochodzenia rodzinnego jednostki nie powinna mieć istotnego znaczenia w jej ocenie. Wielokrotnie jednak słyszymy o nierównym a wręcz stygmatyzującym traktowaniu ludzi ze względu na ten czynnik. Dzieje się tak nie tylko w przypadku osób dorosłych, ale także dzieci. Sposób spostrzegania drugiego człowieka przez ten pryzmat może powodować długotrwałe konsekwencje, skutkujące nawet wykluczeniem społecznym. Tekst relacjonuje wyniki badań przeprowadzonych wśród 130 osób (w tym 30 nauczycieli), których celem było sprawdzenie sposobu postrzegania wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Wykazano, że to jedynie nauczyciele odmiennie (w sposób stygmatyzujący) oceniali zachowanie dziecka, jeśli było ono podopiecznym placówki pieczy zastępczej, w porównaniu z takim samym zachowaniem dziecka wychowywanego w rodzinie. | ||||
Language | pl polski | ||||
File |
| ||||
Additional file |
| ||||
Score (nominal) | 10 | ||||
Score source | journalList | ||||
Citation count* |
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back