Emocjonalne i poznawcze cechy wizerunku marki Społem wśród młodszych i starszych konsumentów. Nostalgia do marki?

Ewelina Mikulska , Alicja Grochowska

Abstract

The aim of the research was to determine the associative structure of the Społem brand, and to determine the attractiveness, emotions and sympathy for the brand in two groups of consumers: those aged 18–36 years (N = 259) and above 45 years (N = 188). The theoretical assumptions are based on the network models of the mind and emotions. The results showed that participants who reached adulthood before 1989 manifest a stronger sympathy for the brand, and perceive it as more attractive than do their younger counterparts. The effects of the attributes describing the Społem brand on emotions, attractiveness and the sympathy for the brand were verified in both groups of participants. The results revealed that Społem is well known, as evidenced by the sample’s associations with the brand. Finally, there were differences in the evaluation of brand image among the age groups: The older group evaluated the brand in terms of the feelings it provoked, while the younger group assessed it in terms of the benefits it produced
Author Ewelina Mikulska
Ewelina Mikulska,,
-
, Alicja Grochowska (Wydział Psychologii)
Alicja Grochowska,,
- Wydział Psychologii
Other language title versionsSpołem’s Brand Image in the Context of Associative Structure, Identity, Attractiveness and Emotions to the Brand. Nostalgia for the Company’s Brand?
Journal seriesPsychologia Ekonomiczna, ISSN 2084-137X, e-ISSN 2353-7132, (B 8 pkt)
Issue year2017
No12
Pages27-43
Publication size in sheets0.8
Keywords in Polishnostalgia, struktura skojarzeniowa, wizerunek marki, emocje do marki
Keywords in Englishnostalgia, associative structure, emotions to brand, brand attractiveness
Abstract in PolishCelem badania było ustalenie struktury skojarzeniowej marki Społem oraz określenie emocji, sympatii i nastawienia do marki w odniesieniu do osób w wieku 18–36 lat (N = 259) i powyżej 45 lat (N = 188). Założenia teoretyczne opierają się na sieciowych modelach umysłu i emocji. Wyniki pokazały, że osoby, które były dorosłe przed 1989 r., darzą markę Społem większą sympatią i oceniają ją jako bardziej atrakcyjną niż osoby należące do młodszej grupy wiekowej. Sprawdzono, jakie określenia charakteryzujące markę Społem wpływają na sympatię do marki, na emocje i wzrost atrakcyjności w opiniach osób badanych. Przeprowadzone analizy pozwoliły stwierdzić, że marka Społem jest dobrze rozpoznawalna, o czym świadczą skojarzenia odnoszące się do jej postrzegania. Wystąpiły różnice w ocenie wizerunku marki między grupami wiekowymi. Osoby należące do starszej grupy wiekowej oceniają markę w wymiarze uczuć, natomiast osoby młodsze – w wymiarze postrzegania marki ze względu na korzyści
DOIDOI:10.15678/PJOEP.2017.12.03
URL https://www.researchgate.net/publication/327888773_Emocjonalne_i_poznawcze_cechy_wizerunku_marki_Spolem_wsrod_mlodszych_i_starszych_konsumentow_Nostalgia_do_marki
Languagepl polski
File
Emocjonalne i poznawcze cechy wizerunku marki Społem.pdf 436.64 KB
Additional file
Oswiadczenie_A.Grochowska_Emocjonalne i poznawcze.pdf 17.3 KB
Score (nominal)8
ScoreMinisterial score = 8.0, 15-10-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?