Kształtowanie wizerunku komunikacji miejskiej. Znaczenie poznawczych teorii podobieństwa w budowaniu wartości marki
Authors:
- Andrzej Falkowski,
- Magdalena Wierucka,
- Katarzyna Zejdler,
- Alicja Grochowska
Abstract
Marketing of public transport is particularly important in terms of tourism and economic development of cities, which is based on proper transport infrastructure. The research was aimed at elaborating methods of increasing the positive image of public transport. The research was based on contemporary psychological theories of similarity, in which an empirical procedure for the approximation of perceived public transport to its ideal was defined. The results of empirical studies have shown that in shaping the best image of public transport one should focus on weakening the identified negative features rather than enhancing positive ones in persuasive messages. The methodology used in the research allowed to quantitatively predict the impact of positive and negative features to improve the image of public transport in the transport market. Moreover, it turned out that urban transport is far from ideal, but has a large potential to increase in the frequency of its use, which is associated with decrease in air pollution, ecological balance and environmental protection. (original abstract).
- Record ID
- SWPS7481fed6890542e0944f69739a91df21
- Author
- Other language title versions
- Shaping the Image of Public Transport in Cities : Importance of Cognitive Similarity Theory in Brand Building
- Journal series
- Marketing i Rynek, ISSN 1231-7853
- Issue year
- 2017
- Vol
- 10
- Pages
- 12-22
- Publication size in sheets
- 0.50
- Abstract in Polish
- Marketing komunikacji miejskiej nabiera szczególnego znaczenia w aspekcie turystycznego i gospodarczego rozwoju miast, którego podstawą jest właściwa infrastruktura transportowa. Przeprowadzone badania miały na celu opracowanie metod wzrostu pozytywnego wizerunku środków transportu miejskiego. Badania zostały oparte na współczesnych, psychologicznych teoriach podobieństwa, w których została zdefiniowana empiryczna procedura zwiększania się podobieństwa spostrzeganych środków komunikacji miejskiej do ich ideału. Wyniki przeprowadzonych badań empirycznych pokazały, że w kształtowaniu jak najlepszego wizerunku środków transportu komunikacji miejskiej należy skoncentrować się w komunikatach perswazyjnych bardziej na osłabianiu zidentyfikowanych cech negatywnych niż na wzmacnianiu cech pozytywnych. Metodologia zastosowanych badań pozwoliła w sposób ilościowy określić przewidywanie wpływu tych cech na polepszenie wizerunku publicznych środków transportu na rynku komunikacji miejskiej. Okazało się także, że środkom transportu miejskiego wiele brakuje do ideału, ale każdy z nich dysponuje dużym potencjałem, który może mieć przełożenie na wzrost częstości z ich korzystania, co wiąże się z mniejszym zanieczyszczeniem miast, równowagą ekologiczną i ochroną środowiska. (abstrakt oryginalny).
- Language
- (pl) Polish
- File
-
- File: 1
- 2017, Marketing i Rynek, Falkowski.pdf
-
- Additional file
-
- File: 1
- Falkowski, Oświadczenie_publ ( 1 )-1 (1).pdf
-
- File: 2
- Oświadczenie_publ A Grochowska.pdf
-
- Score (nominal)
- 9
- Score source
- journalList
- Uniform Resource Identifier
- http://192.168.13.97/info/article/SWPS7481fed6890542e0944f69739a91df21/
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perishopening in a new tab system.