Ostre żarcie. O funkcji kulinariów w budowaniu charakterystyki filmowych gangsterów

Aleksandra Drzał-Sierocka

Abstract

Kino gangsterskie jest gatunkiem, w którym kulinaria pełnią niezwykle istotną funkcję. Jego powstanie jest wszak bezpośrednio związane ze sferą zakazanej konsumpcji (prohibicja). Filmowi gangsterzy często gotują (a zatem karmią innych), prowadzą lokale gastronomiczne, w których dobijają interesów ze wspólnikami lub „eliminują” wrogów. Na wybranych przykładach klasycznych filmów gangsterskich pokażę, w jaki sposób jedzenie (jako czynność i jako element scenografii) wykorzystywane jest przez reżyserów, by przekazać widzowi informacje na temat charakteru, temperamentu oraz szeroko rozumianej tożsamości bohatera (często będącego imigrantem lub potomkiem imigrantów, a zatem antropologicznie rozumianym „innym”) oraz relacji łączących go z pozostałymi postaciami (na przykład kwestia dominacji i podległości).
Author Aleksandra Drzał-Sierocka (Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych)
Aleksandra Drzał-Sierocka,,
- Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych
Pages7-18
Publication size in sheets0.55
Book Krawczyk-Łaskarzewska Anna, Naruszewicz-Duchlińska Alina, Cichmińska Monika (eds.): Postać w kulturze wizualnej. Tom 2: Obrazy i słowa, 2018, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, ISBN 978-83-937060-8-2, 181 p.
Keywords in Polishfilm gangsterski, jedzenie, food film, jedzenie w filmie
Languagepl polski
File
A. Drzal-Sierocka Ostre zarcie - R.pdf 10.05 MB
A. Drzal-Sierocka Ostre zarcie - oswiadczenie.pdf 4.33 MB
Score (nominal)20
Score sourcepublisherList
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?