Wpływ barwy i etykiety opakowań na postrzeganie produktu – wyniki badań empirycznych

Mariusz Wszołek , Krzysztof Moszczyński , Mackiewicz Paweł

Abstract

Colour and label influence on package image Summary: In order to test hypothesis of colour and label influence on package image we modified digital pictures to deliver imitations of brown, translucent and green glass bottles of two beer brands (Żywiec and James Boag’s). Each one of six 60-person respondent groups was exposed to one picture and asked to answer to 10 open questions (related to direct impressions, image of brand, product and consumer, product specs and colour of glass). Obtained answers were categorized. The categories were grouped according to the label in case of 9/10 questions (PCA biplots). The results strongly indicate dominant role of label influence on package image. Keywords: package design, colour, label influence, communication study, communication research, PCA, package image.
Author Mariusz Wszołek (USSH)
Mariusz Wszołek,,
- SWPS University of Social Sciences and Humanities
, Krzysztof Moszczyński (Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu)
Krzysztof Moszczyński,,
- Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu
, Mackiewicz Paweł
Mackiewicz Paweł,,
-
Pages77-122
Publication size in sheets2.25
Book Grech Michał, Siemes Annette, Wszołek Mariusz (eds.): Badanie i projektowanie komunikacji 6 , Projektowanie komunikacji, vol. dedykowany, 2017, LIBRON, ISBN 978-83-65705-26-6, 513 p.
353efcf6aa94ec86ecde5e6706f6443451ba7646 (4).pdf / No licence information (file archived - login or check accessibility on faculty)
Abstract in PolishStreszczenie: W celu zbadania wpływu barwy i etykiety na wizerunek opakowań – na cyfrowe fotomanipulacje szklanych butelek (brązowa, przezroczysta i zielona) z etykietami marek piwa Żywiec oraz James Boag’s – przedstawiono po jednej z nich dla każdej z sześciu grup badanych (po 60 ankietowanych). Odpowiedzi otwartej ankiety (zawierającej 10 pytań, dotyczących m.in. prostych skojarzeń, wizerunku marki, skojarzeń z produktem, charakteru produktu, użytkownika, barwy szkła) poddano kategoryzacji. W przypadku 9 na 10 pytań otrzymane kategorie odpowiedzi były grupowane ze względu na etykietę (metoda PCA), co wskazuje na dominujący wpływ etykiety na badany wizerunek opakowań. Słowa kluczowe: design opakowań, barwa, badania komunikacji, projektowanie komunikacji, PCA, wizerunek opakowania.
Languagepl polski
File
353efcf6aa94ec86ecde5e6706f6443451ba7646 (4).pdf 5.95 MB
Score (nominal)5
Citation count*4 (2020-12-01)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?