Wpływ barwy i etykiety opakowań na postrzeganie produktu – wyniki badań empirycznych
Authors:
- Mariusz Wszołek,
- Krzysztof Moszczyński,
- Mackiewicz Paweł
Abstract
Colour and label influence on package image Summary: In order to test hypothesis of colour and label influence on package image we modified digital pictures to deliver imitations of brown, translucent and green glass bottles of two beer brands (Żywiec and James Boag’s). Each one of six 60-person respondent groups was exposed to one picture and asked to answer to 10 open questions (related to direct impressions, image of brand, product and consumer, product specs and colour of glass). Obtained answers were categorized. The categories were grouped according to the label in case of 9/10 questions (PCA biplots). The results strongly indicate dominant role of label influence on package image. Keywords: package design, colour, label influence, communication study, communication research, PCA, package image.
- Record ID
- SWPSa2c3d0d00fd8403d90ebb44c62cde0a2
- Author
- Pages
- 77-122
- Publication size in sheets
- 2.25
- Book
- Grech Michał, Michał Grech Siemes Annette, Annette Siemes Wszołek Mariusz Mariusz Wszołek (eds.): Badanie i projektowanie komunikacji 6 , Projektowanie komunikacji, vol. dedykowany, 2017, Kraków, LIBRON, 513 p., ISBN 978-83-65705-26-6
- Abstract in Polish
- Streszczenie: W celu zbadania wpływu barwy i etykiety na wizerunek opakowań – na cyfrowe fotomanipulacje szklanych butelek (brązowa, przezroczysta i zielona) z etykietami marek piwa Żywiec oraz James Boag’s – przedstawiono po jednej z nich dla każdej z sześciu grup badanych (po 60 ankietowanych). Odpowiedzi otwartej ankiety (zawierającej 10 pytań, dotyczących m.in. prostych skojarzeń, wizerunku marki, skojarzeń z produktem, charakteru produktu, użytkownika, barwy szkła) poddano kategoryzacji. W przypadku 9 na 10 pytań otrzymane kategorie odpowiedzi były grupowane ze względu na etykietę (metoda PCA), co wskazuje na dominujący wpływ etykiety na badany wizerunek opakowań. Słowa kluczowe: design opakowań, barwa, badania komunikacji, projektowanie komunikacji, PCA, wizerunek opakowania.
- Language
- (pl) Polish
- File
-
- File: 1
- 353efcf6aa94ec86ecde5e6706f6443451ba7646 (4).pdf
-
- Score (nominal)
- 5
- Citation count
- 5
- Uniform Resource Identifier
- http://192.168.13.97/info/article/SWPSa2c3d0d00fd8403d90ebb44c62cde0a2/
* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perishopening in a new tab system.