Do czego służą opakowania – dwa wymiary funkcji w projektowaniu opakowań

Mariusz Wszołek

Abstract

Packaging design is usually associated with design arts, with particular emphasis on creation in the visual and technical dimensions, which is by definition a highly fragmented approach. There is still a lack of research on how end users perceive packaging. The subject of this article is the attempt to confirm the functional dependence in the field of packaging design. The main thesis, resulting from the previous empirical findings, is the distinction of two dimensions of the function for the finished packaging. This is a functional relationship between the form of the packaging and the packaging label – as it turns out, the packaging label fulfills other functions than the packaging form, which has a very serious impact on the design process and the design management process.
Author Mariusz Wszołek (Filia we Wrocławiu / Wydział Prawa i Komunikacji Społecznej)
Mariusz Wszołek,,
- Wydział Prawa i Komunikacji Społecznej
Other language title versionsTwo functional dimensions for the packaging design
Journal seriesStudia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, ISSN 2083-8611, (N/A 0 pkt)
Issue year2019
Vol380
Pages140-160
Publication size in sheets1
Keywords in PolishCommunication design; Design opakowań; Etykieta; Funkcja opakowania; Projektowanie komunikacji; Wzornictwo opakowań
Keywords in EnglishCommunication design; Form design; Packaging design; Shape
Abstract in PolishProjektowanie opakowań jest zwyczajowo kojarzone ze sztukami projektowymi, ze szczególnym uwzględnieniem kreacji w wymiarze wizualnym i technicznym, co z założenia jest ujęciem wysoce fragmentarycznym. Wciąż brakuje badań na temat sposobu postrzegania opakowań przez końcowych użytkowników. Przedmiotem niniejszego artykułu jest próba potwierdzenia zależności funkcjonalnej w obszarze wzornictwa opakowań. Główną tezą, wynikającą z dotychczasowych ustaleń empirycznych, jest wyróżnienie dwóch wymiarów funkcji dla gotowego opakowania. Celem pracy jest wykazanie zależności między formą opakowania a etykietą opakowania – zakłada się bowiem, że etykieta opakowania spełnia inne funkcje niż forma opakowania, co ma bardzo poważny wpływ na proces projektowy i proces zarządzania wzornictwem (design management).
URL http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-6b16946e-c205-4553-91eb-a0aa288e61f6
Languagepl polski
File
Do czego_tekst.pdf 840.93 KB
oswiadczenie_wszołek.pdf 299.5 KB
Score (nominal)5
ScoreMinisterial score = 5.0, 15-10-2019, ArticleFromJournal
Citation count*
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?