Wykrywanie kłamstwa w komunikacji interpersonalnej

Katarzyna Cantarero

Abstract

Celem artykułu jest analiza kłamstwa i jego wykrywania z perspektywy komunikacji interpersonalnej. Teoria Interpersonalnego Oszustwa wyjaśnia, jakim zmianom może ulegać interakcja w trakcie oszukiwania oraz jakie konsekwencje dla powodzenia kłamstwa mają działania podejmowane przez oszusta i oszukiwanego. Opisano kolejno następujące czynniki wpływające na zwiększenie skuteczności w wykrywaniu kłamstwa w komunikacji interpersonalnej: interaktywność, moment podejmowania decyzji, bezpośredniość, obserwacja/uczestniczenie, modalność, tendencyjność ocen, podejrzliwość, powtarzanie przesłuchań oraz wykorzystanie dowodów. Dane dotyczące wykrywania kłamstwa w interakcji opierają się również na strategiach wykorzystywanych w celu dojścia do prawdy. Przedstawiono praktyczne implikacje dla wykrywania kłamstwa w komunikacji interpersonalnej oraz możliwe dalsze obszary badań wynikające z przyjętej perspektywy badawczej.
Author Katarzyna Cantarero (Wydział Zamiejscowy w Sopocie)
Katarzyna Cantarero,,
- Wydział Zamiejscowy w Sopocie
Journal seriesPsychologia Społeczna, ISSN 1896-1800, (B 13 pkt)
Issue year2009
Vol4
No3
Pages167-176
Publication size in sheets0.5
Keywords in PolishWykrywanie kłamstwa, Teoria Interpersonalnego Oszustwa, strategie ukierunkowane na uzyskanie prawdy
Languagepl polski
File
Wykrywanie kłamstwa_tekst.pdf 851.96 KB
Not used for evaluationyes
Score (nominal)0
Citation count*4 (2020-06-17)
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?