Pejzaż akcji i pejzaż świadomości w opowiadaniach dziecięcych (z badań nad kompetencją komunikacyjną sześciolatków)

Barbara Bokus

Abstract

Aby skutecznie uczestniczyć w komunikacji, trzeba umieć tworzyć i rozumieć wypowiedzi, i to nie tylko poprawne gramatycznie i trafne odniesieniowo, ale także adekwatne do kontekstu społecznego. Ten szeroko ujmowany model wiedzy językowej, znany jako kompetencja komunikacyjna, zyskał w ostatnim czterdziestoleciu dominujące znaczenie w psychologii języka dziecka. W niniejszym raporcie przedstawiamy dane z badań nad kompetencją komunikacyjną sześcioletnich narratorów. W badaniach uczestniczyło 48 dzieci w wieku od 6;3 do 6;9 (24 dziewczynki i 24 chłopców). Dzieci uczęszczały do klasy zerowej w czterech przedszkolach warszawskich (cztery grupy osób badanych po 12 dzieci każda – 6 dziewczynek i 6 chłopców). Te same dzieci przygotowywały opowiadania adresowane raz do rówieśników, a raz do słuchaczy młodszych (z grupy maluchów w przedszkolu).

Dzieci opowiadały przygody bohaterów dwu książeczek obrazkowych. Okazało się, że dzieci tworzą  opowiadania albo tylko  w pejzażu akcji, albo w tzw. podwójnym pejzażu (akcji i świadomości, por. Bruner, 1986), w zależności od tego, do kogo opowiadania są adresowane.

Author Barbara Bokus (Wydział Psychologii)
Barbara Bokus,,
- Wydział Psychologii
Pages298-308
Publication size in sheets0.5
Book Bokus Barbara, Kloch Zbigniew (eds.): Teksty i interpretacje, Język–Poznanie–Komunikacja, vol. 17, 2013, Studio Lexem, ISBN 978-83-936258-0-2, 348 p.
URL http://www.lexem.pl/lex/publikacje.html
Languagepl polski
File
Bokus-w-Teksty-i-Interpretacje.pdf of 14-09-2015
53.48 KB
Teksty-i-Interpretacje-2013.pdf of 14-09-2015
68.03 KB
Teksty-i-interpretacje-1.jpg of 14-09-2015
220.36 KB
Teksty-i-interpretacje-2.jpg of 14-09-2015
56 KB
Teksty-i-interpretacje-3.jpg of 14-09-2015
96.86 KB
Teksty-i-interpretacje-4.jpg of 14-09-2015
140.02 KB
Teksty-i-interpretacje-5.jpg of 14-09-2015
166.79 KB
Teksty-i-interpretacje-6.jpg of 14-09-2015
170.46 KB
Score (nominal)0
Citation count*
Additional fields
Dorobek Naukowy - Preview URLhttp://dn.swps.edu.pl/Podglad.aspx?WpisID=9547
Dorobek Naukowy - Approve URLhttp://dn.swps.edu.pl/Biuro/ZatwierdzanieWpisu.aspx?WpisID=9547
Cite
Share Share

Get link to the record


* presented citation count is obtained through Internet information analysis and it is close to the number calculated by the Publish or Perish system.
Back
Confirmation
Are you sure?