Psychology students try on the role of educational diagnosticians. Preliminary studies

Bolesław Niemierko

Abstract

The aim of the studies was to ascertain how far psychology students are ready to learn the vocation of education assistants to children and youth. Four general ways of acquiring knowledge and skills – by assimilation, by doing, by discovering, and by impression – were distinguished and interpreted with regard to the students’ prospective employment in educational institutions. Learning by doing (model Beta) and by impression (model Delta) turned out to be more expressive in the student self-reports than learning by assimilation (model Alpha) and by discovering (model Gamma). A proof that the Nosal/Paluchowski typology of diagnosticians applies to psychology students was also in search. However, the pertinent Educational Diagnostician Inventory appeared satisfactorily valid only for those psychology sophomores who manifested the best-shaped attitudes towards educational diagnoses. They belonged mostly to concrete-objective (Proceduralist) and global-subjective (Intuitionist) attitude categories. Transactional analysis partly supported these findings of the survey
Autor Bolesław Niemierko (Wydział Zamiejscowy w Sopocie)
Bolesław Niemierko
- Wydział Zamiejscowy w Sopocie
Tytuł czasopisma/seriiPolish Psychological Bulletin, ISSN 0079-2993, e-ISSN 1641-7844, (B 15 pkt)
Rok wydania2016
Tom47
Nr3
Paginacja311-317
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych0.5
Słowa kluczowe w języku angielskim educational diagnostics, educational diagnostician, learning model, ego state, Educational Diagnostician Inventory
Klasyfikacja ASJC3200 General Psychology
DOIDOI:10.1515/ppb-2016-0037
URL https://www.degruyter.com/downloadpdf/j/ppb.2016.47.issue-3/ppb-2016-0037/ppb-2016-0037.xml
Języken angielski
Plik
Niemierko_psychology students_2016.pdf 258.24 KB
Niemierko_psychology students_oświadczenie.jpg 356.46 KB
Punktacja (całkowita)15
Wskaźniki publikacji Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2016 = 0.251
Liczba cytowań*
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót
Potwierdzenie
Czy jesteś pewien?