Teaching the nation: history and nationalism in Polish school history education

Krzysztof Jaskułowski , Piotr Majewski , Adrianna Surmiak

Abstract

This article aims to analyse Polish history teachers’ understanding of the role of teaching history. Drawing on the results of qualitative research conducted in Wroclaw, we argue that teachers see history education through the prism of nationalism. Teachers construct the past in equivocally nationalist terms. They regard nationalist representations of the past as taken for granted. Moreover, teachers reproduce a dominant nationalist discourse by using history to promote the idea of the homogeneous nation. We argue that teachers see their role primarily in terms of imposing the dominant structures of collective memory on the pupils. We also discuss the differences between teachers pertaining to the understanding of the concept of the nation, the way of teaching Polish history and the type of obligation towards the nation. We also demonstrate that teachers do not see a contradiction between history defined as an objective science and history understood as a ‘nationalising’ tool.
Autor Krzysztof Jaskułowski (Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu)
Krzysztof Jaskułowski
- Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu
, Piotr Majewski (Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych)
Piotr Majewski
- Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych
, Adrianna Surmiak
Adrianna Surmiak
-
Tytuł czasopisma/seriiBritish Journal of Sociology of Education, ISSN 0142-5692, e-ISSN 1465-3346, (A 30 pkt)
Rok wydania2017
Tomonline first
Paginacja1-15
Objętość publikacji w arkuszach wydawniczych0
Słowa kluczowe w języku angielskimHistory education; teachers; qualitative study; Poland; nationalism; nation
Klasyfikacja ASJC3312 Sociology and Political Science; 3304 Education
DOIDOI:10.1080/01425692.2017.1304205
URL http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01425692.2017.1304205
Języken angielski
Plik
8. Teaching the Nation BJSE Jaskułowski.pdf 1.05 MB
P. Majewski Teaching the nation history and nationalism in Polish school history education - oświadczenie.pdf 185.51 KB
Pliki dodatkowe
Jaskułowski_teaching_2017_onlinefirst.pdf 152.35 KB
Pomijane przy ocenie parametrycznejtak
Punktacja (całkowita)0
Żródło punktacjijournalList
Wskaźniki publikacji Scopus SNIP (Source Normalised Impact per Paper): 2017 = 1.249; Impact Factor WoS: 2017 = 1.504 (2) - 2017=2.17 (5)
Liczba cytowań*10 (2020-02-01)
Cytuj
Udostępnij Udostępnij

Pobierz odnośnik do tego rekordu


* Podana liczba cytowań wynika z analizy informacji dostępnych w Internecie i jest zbliżona do wartości obliczanej przy pomocy systemu Publish or Perish.
Powrót
Potwierdzenie
Czy jesteś pewien?